Професійна орієнтація – це комплексна науково обґрунтована система форм, методів та засобів впливу на особу з метою оптимізації її професійного самовизначення на основі врахування особистісних характеристик кожного індивідуума та потреб ринку праці. Вона спрямована на досягнення збалансованості між професійними інтересами і можливостями людини та потребами суспільства в конкретних видах професійної діяльності.
Основним об’єктом профорієнтаційної діяльності є зайняте та незайняте населення, в тому числі молодь, що навчається і збирається визначитися з майбутньою професією.
Головною метою профорієнтаційної роботи є сприяння специфічними методами посиленню конкурентоспроможності працівника на ринку праці та досягнення ефективної зайнятості населення. Крім того, важливими завданнями профорієнтації є виховання у молодих людей любові до різних видів праці, створення умов для продуктивної праці та перевірки на практиці своїх здібностей, вивчення, формування та розвиток інтересів, нахилів і здібностей молодих людей, ознайомлення їх з найбільш поширеними професіями та професіями, які найбільше відповідають інтересам молоді тощо.
Профорієнтаційна робота в Закапатській академії мистецтв проводиться впродовж останніх років активно і цілеспрямовано. І з кожним роком ми розуміємо, що вона потребує наполегливості і постійності. Уже з 1 вересня 2017 року вїї рамках викладачі Закарпатської академії мистецтв та Коледжу мистецтв ім. А. Ерделі долучилися до Свята Знань, що проводилося в початковій школі І ступеню № 1 з поглибленим вивченням англійської мови м. Ужгорода. Цього дня заклад урочисто відсвяткував 10-річчя заснування, відчинивши в черговий раз свої двері для молодших учнів 1-4 класів.Родзинкою свята стало проведення виставки дипломних робіт студентів Закарпатської академії мистецтв та Коледжу мистецтв імені А.Ерделі, організованої завідувачами кафедри образотворчого мистецтва Волощук А. В. та кафедри декоративно-прикладного мистецтва Іваньо Ю. Ю. Надзвичайною подією було те, що викладач Закарпатської академії мистецтв, заслужений художник України, завідувач кафедри рисунку Ковач А.М. швидкоруч олівцем виконував портрети учнів. Велика кількість бажаючих утворила чергу, очікуючи отримати ескіз Майстра.
Щомісяця проводяться Дні відкритих дверей в академії. Так, 18 вересня кафедра дизайну, а 26 жовтня − кафедра образотворчого мистецтва Закарпатської академії мистецтв приймалавсіх бажаючих ознайомитися з навчальним закладом, детальніше довідатися про напрями та спеціалізації, отримати вичерпну інформацію про навчання і дозвілля студентів.Відвідувачі (школярі старших класів загальноосвітніх шкіл Ужгорода № 3, 5, 11) із зацікавленням провели час у навчальних майстернях та аудиторіях, де викладачі й студенти кафедри проводили майстер-класи, зокрема, з 3D проектування та 3D моделювання (дизайн інтер’єру); створення дизайну персонажів для графічних та мультимедійних програм, макетування (графічний дизайн); роботою в різних сучасних техніках живопису;відвідувачі ознайомилися з макетами та проектами дизайну середовища. Кафедри презентували виставку курсових та дипломних робіт.
21 вересня в Ужгородському міському центрі зайнятості відбувся традиційний ярмарок професій. Закарпатську академію мистецтв представляли Оксана Миколаївна Вагера, Оксана Григорівна Кофель, студентки 4 курсу Катя Михайлова та Ангеліна Бокоч.
Крім того, розроблено графік профорієнтаційних зустрічей наших студентів та викладачів з учнями загальноосвітніх шкіл, друковану рекламну продукцію, удосконалюються форми і прийоми проведення таких зустрічей. Особливо активні в профорієнтаційній роботі О. М. Вагера, О. В. Кофель, В. В. Чорнак-Щока, О. Г. Кофель, О. О. Федор, А. В. Волощук, М. П. Ходанич, Ю. Ю. Іваньо, Л. А. Корж-Радько, Т. М. Шпонтак, Д. І. Андрушек, Л. В. Слов’янин, Н. М. Дочинець, С. А. Лакатош, А. Т. Коприва, І. В. Сіксай, В. В. Бунда, С. О. Бунда. Проведені акції постійно висвітлюються на сайті та у фейсбуці (М. І. Софілканич, О. В. Кофель).
З 11 листопада передбачається, що розпочнуть роботу курси з підготовки до вступу в академію і коледж.
Проблеми, побажання, перспективи:
1. Профорієнтаційну роботу слід проводити постійно, активно, цікаво, масштабно і всім.
2. Урізноманітнювати методи, прийоми і форми такої роботи.
3. Виготовити багато різноманітної друкованої продукції для роздачі на зустрічах.
4. Зробити кілька рекламних роликів, які б постійно повторювалися на обласному телебаченні, радіо і в соцмережах.
5. Яскраво і постійно висвітлювати всі події, що відбуваються в академії і коледжі, щоб вічно тримати на собі позитивну увагу громадськості.