1 сторінка | 2 сторінка | 3 сторінка
Небесник І. Адальберт Ерделі / І. І. Небесник. – Львів: Мс, 2007. – 296 с Це монографічне дослідження присвячене аналізу життя і творчості видатного художника XX століття Адальберта Ерделі. Мета дослідження – подати узагальнену картину його творчості не тільки в Закарпатті, а й під час його роботи в Німеччині і Франції. Вперше при вивченні діяльності А. Ерделі використані щоденники художника та відомості, які містяться в його автобіографічних романах «DІMON» і «ІMEN». |
Ерделі, Адальберт. IMEN: літ. твори, щоденники, думки / Адальберт Ерделі; [під. заг. ред. І. І. Небесника ; уклали: І. І. Небесник, М. В. Сирохман; пер. з угор. П. К. Балла]. – Ужгород: Вид-во Олександри Гаркуші, 2012. - 436 с. Адальберт Ерделі з самого початку йшов шляхом художника, і, як художник з неспокійною душею, об’їздив закордонні країни. Як живописець він теж не мав спокою: його перспектива виявлялася у кількох вимірах. «ІМЕН» є найкращим поняттям людини. Це – вища точка ідеалізму. Цим твором автор передав найкраще поняття вічного горіння любові й мистецтва. |
Erdélyi Béla. IMEN: irodalmi művek naplók gondolatok / Főszerkesztő: Nebesznik I.I. professzor, a Kárpátaljai Művészeti Akadémia rektora. — Ungvár : Olekszandra Garkusa Kiadó, 2017. – 396 с. Дослідження базується на архівних матеріалах та особистих рукописах Ерделі угорською мовою. Митець не просто був талановитим художником, який увібрав знання кращих європейських художніх шкіл, для Закарпаття і крайової школи живопису він відіграв значущу роль: виховав нове покоління художників – учнів та послідовників. Угорці Закарпаття, близькі за ментальністю з Ерделі, матимуть можливість ближче ознайомитися із його творчістю у автобіографічному романі «IMEN». |
|
«Графічне мистецтво Закарпаття другої половини ХХ ст. Етапи розвитку, стилістичні особливості» (монографія), видавництво Олександри Гаркуші, 236 с.
Дослідження виділяє 5 основних етапів розвитку графіки в Закарпатті від 1946-го й донині. Перший – це засновники художньої школи та мистецького осередку. Другий – випускники Ужгородського художньо-промислового училища, серед яких були Павло Бедзір, Семен Мальчицький та Юлій Сташко. Третій етап – «повернення» Василя Скакандія, його плідна робота у видавництвах краю. Четвертий – це нові випускники українських мистецьких вишів, серед яких Надія Пономаренко, Одарка Долгош-Сопко та Людмила Корж-Радько. І, нарешті, останній – постмодерністські віяння, що проявили себе у самвидавах арт-групи «Поптранс».
|
Сливка Вікторія Василівна. Комбінаторна методика в проектуванні (ІІІ курс навчання). Методичні рекомендації з вузької спеціалізації: методичний посібник для студентів ІІІ курсу спеціальності «Дизайн середовища (внутрішній)». У методичному посібнику розкрито базові принципи комбінаторної методики проектування меблів та об’єктів інтер’єру для студентів спеціальності «Дизайн середовища». Рецензенти: Кузьма Борис Іванович, член-кореспондент Національної академії мистецтв, народний художник України, доцент кафедри дизайну ЗАМ Гаврош Оксана Іванівна, кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри дизайну ЗАМ. |
Сопко О. І. Анаморфна типографіка у дизайні середовища: Методичні вказівки до дисципліни «Основи дизайну графіки та шрифти», «Рукописні та друковані шрифти». Для освітньо-кваліфікаційних рівнів бакалавр-магістр. – Ужгород: Ґражда, 2020. – 40 с. Методичні вказівки до дисциплін «Основи дизайну графіки та шрифти», «Рукописні та друковані шрифти» даюють загальні поняття про образ та розвиток шрифтової форми у дизайні середовища. Пропонований курс вивчає шрифтову форму, як засіб проектування у культурному процесі суспільства, пізнання своєрідного виду мистецтва необхідного для авторського вирішення у різних напрямках дизайну, що є найважливішим у загальній навчально-методичній підготовці фахівців. Для студентів вищих навчальних закладів гуманітарного спрямування. Рецензенти: Купар О. К., архітектор, доктор технічних наук, Андялоші О. І., архітектор, заслужений архітектор України. |
|
Сопко О. І., Чорнак-Щока В. В., 2019, видавництво «Ґражда» Дисципліни «Основи дизайну графіки та шрифти» передбачає формування у студентів професійних навичок графічних вимог при проектуванні в кресленнях залежно від масштабу і змісту, тобто метою дисципліни є ознайомлення студентів з елементами архітектурної графіки, тривимірним графічним, перспективним малюнком як наочним засобом графічного зображення будинків, забудови, простору. Рецензенти: Кузьма Б. І., народний художник України, доцент; Небесник І. І., кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри дизайну, завідувач кафедри дизайну. Рекомендовано Вченою радою Закарпатської академії мистецтв (Протокол № 4 від 27 грудня 2019 року) |
|
|
|
Ходанич Петро Михайлович. Дерев’яна пластика Закарпаття: монографія / П. М. Ходанич, Михайло Петрович Ходанич. – Ужгород: TIMPANI, 2020. – 240 с.: іл. Ця праця є першою спробою системного аналізу тематичних та художньо-стильових особливостей дерев’яної пластики Закарпаття другої половини ХХ – початку ХХІ ст. Автори монографії розглядають процес становлення дерев’яної пластики краю, процес її розвитку в контексті професійного мистецтва та взаємозв’язків з народним різьбярством, а також різноманітних історичних та соціокультурних аспектів, які впливали на формування мистецького життя у краї і творення художнього образу Срібної Землі засобами різьбярства. |
|
Михайло Сирохман. Шлях закарпатського живопису. – Ужгород, 2020. – 184 с. «Шляхи закарпатського живопису» – це спроба дослідити географію закарпатського малярства, того явища, яке називають закарпатською школою живопису або феноменом закарпатського малярства ХХ століття. Зазвичай, коли мова йде про феноменальне явище закарпатського образотворчого мистецтва ХХ століття, говорять про закарпатський пейзаж. Про стилістику того чи іншого автора. Але ж цікаво розглянути й конкретні місця – села, долини, перевали, що стали для митців первісними стимулами до формування образу Закарпаття… 80 років назад Ужгород був одним із 5 мистецьких центрів країни. Маленьке 12-тисячне місто поруч із потужними Києвом, Одесою, Львовом та Харковом. На пленери серед гір приїжджали митці з усієї країни – Тетяна Яблонська, Микола Глущенко, Василь Касіян. Стиль закарпатського пейзажу став візитівкою регіону і навіть цензура та вимоги соцреалізму не могли заглушити самобутності художників. Тому читайте та відкрийте для себе живу історію Закарпаття, в обличчях та долях людей.
|
|
Небесник І. мол. Юлій Сташко. Графіка. – Ужгород: Вид-цтво Олександри Гаркуші, 2020. – 60 с. Це перше видання художнього альбому ужгородського митця Юлія Сташка. У ньому представлено роботи художника, творчість якого стала яскравою сторінкою в графічному мистецтві Закарпаття другої половини ХХ ст. Невеликі за розміром роботи графіка-експериментатора відтворюють виразні картини народного життя в серіях «Ярмарок», «Базари» і «Торги», приваблюють силою кольорового вислову в закарпатських краєвидах та натюрмортах. Народне мистецтво було для художника невичерпним джерелом наснаги, потужним духовним стимулом творчості. У своїх роботах він органічно поєднував яскраву і самобутню фольклорність з інноваційними стильотворчими пошуками європейського постмодернізму першої половини минулого століття. |