Закарпатська академія мистецтв - офіційний сайт » Монографії та методичні видання [3 сторінка]

Монографії та методичні видання [3 сторінка]

 

1 сторінка | 2 сторінка | 3 сторінка

 

Іван Кочанський. Вигнання з рідного краю. Упор., ред., передмова, примітки Микола Мушинка. – Ужгород, 2018. – 198 с.

Іван Кочанський (1934-2013) з лемківського села Мушинка на польсько-словацькому пограниччі, десятилітнім разом зі своїми батьками та 80 тисячами одноплемінників у 1945 році був депортований у Радянську Україну. Після понад двох місяців скорботного шляху у вагонах для худоби, без будь-яких санітарних та соціальних умов, у голоді й спразі мушинчан завезли в Донецьку область і поселили в колгоспному телятнику села Бардіївка. Через рік усі таємно переселилися до своїх земляків на Тернопільщину, де також потерпали від голоду. Після трьох років військової служби Іван Кочанський працював лісовим робітником у сибірській тайзі. Обдурений із зарплатою, повернувся в колгосп на Західній Україні. У 1981 році радянська влада дозволила йому переїхати до сестри Вікторії у Бардіїв, де він разом із дружиною працював на взуттєвій фабриці JAS. Тяжкий життєвий шлях автор описав у книзі спогадів.

Книгу видано завдяки фінансовій підтримці дочки автора Уляни і сина Ярослава.

А. Ізворін (Євген Недзельський). Сучасні руські художники / Переклад та примітки Михайла Сирохмана. – Ужгород: Ґражда, 2016. – 72 с.: іл.

Недзельський Євген Леопольдович (псевдоніми: Юрій Вир, І. Говерла, В. Турій, А. Ізворин, криптонім Е. Н.) (16.11.1894, с. Іванівці, Харьківска область -1961, Прага, Чеська республіка], літературознавець, історик церкви, фольклорист, перекладач, журналіст, поет. Навчався в Санкт-Петербурзькому політехнічному інституті, Інституті цивільних інженерів, у 1914 перевівся на історико-філологічний факультет Московського університету. Учасник Білого руху під час громадянської війни (1919-1920). Після поразки емігрував з Росії, з 1922 мешкав у Празі, закінчив філософський факультет Карлового університету (1926). З 1927 жив і працював на Підкарпатській Русі, в Ужгороді. Був бібліотекарем «Общества ім. 0. Дух- новича», співробітником редакцій русофільских ужгородских газет («Кар- патскій свет», «Карпаторусскій голос», «Русская правда», «Русское слово»), редактором газети «Русскій народный голос» (1935-1938). На Підкарпатській Русі залишався і в 1939-1944, коли вона була окупована Угорщиною. Після війни, остерігаючись арешту агентами НКВД, виїхал у Прагу. Пізніше займався перекладами творів чеських поетів і прозаїкув російською мовою. З 1957 р. жив і працював у Пряшеві.

Недзельський – автор поважних досліджень з історії культури Закарпаття («Очерк карпаторусской литературы», 1932; «Угро-русскій театр», 1941; «Сучасні руські художники», 1942-1943), фольклору («Похороны и причитания в Подкарпатью. З уст народу», 1955), підготував збірку молодих закарпатських поетов «Накануне» (1941) та «Літературний альманах» (1943). Написав ґрунтовну біографію Івана Сільвая (1957). Рукописи Недзельського знаходятся в архіві видавництва Московської патріархії.

Пропоновану працю перекладено українською мовою за публікацією в часописі «Зоря-Hajnal» за 1942-1943 рр. – Ч. I-ІV. – С. 258-287.

 

 

 


Небесник І.І.

Культурологія: Образотворче мистецтво і художня освіта Закарпаття (ХХ століття): Навч. посіб. / М-во освіти і науки України, Закарпат. худ. Ін.-т. — Ужгород: Вид-во В. Падяка, 2007. – 128 с.

У навчально-методичному посібнику вміщено матеріали для самостійного оволодіння студентами художнього вищого навчального закладу. Посібник присвячений образотворчому мистецтву і художній освіті Закарпаття в рамках курсу «Культурологія».

Рекомендується студентам і викладачам мистецьких академій, інститутів, коледжів, учителям художніх шкіл та студій образотворчого мистецтва. 
 

Небесник І.І.

 

Навчальний посібник для проведення занять з образотворчого мистецтва в школах, художніх студіях та для підготовки студентів вищих шкіл в рамках курсу «Культурологія» містить інформацію про творчість закарпатських художників другої половини ХІХ-ХХ століть у взаємозв’язку із провідними художніми методами, що домінували в образотворчому мистецтві європейських країн. У кінці кожної оповіді про митця додаються запитання для самоконтролю та перелік рекомендованої літератури.

 

Сопко О.І.

Навчально-методичний посібник «Мистецтво шрифту. Етапи становлення» дає загальні поняття про зародження писемності й розвиток видів письма та шрифтів.

Пропонований курс лекцій вивчає графічну форму, яка відіграє важливу роль для різних історичних період у суспільстві та культурному процесі, а також для засвоєння своєрідного виду шрифтового мистецтва, необхідного для композиційного вирішення у різних напрямках дизайну для відтворення авторської думки, що є найважливішим у загальній навчально-методичній підготовці спеціалістів даної дисципліни.

Для студентів вищих навчальних закладів.
 

Сопко О.І.

Навчально-методичний посібник «Шрифтова форма у графічному дизайні» пропонує розроблені практичні завдання з дисципліни «Шрифти і типографіка» для правильності використання шрифту як невід ємної складової національної художньої культури, що розвивається разом з усіма видами мистецтва.

Практичні заняття допоможуть вільно оволодіти різноманітністю шрифтової основи, як класичної так  і сучасної, почуттям пропорції, рівновагою, ритмом, кольоровою гармонією та багатьма іншими засобами художнього вираження проектної частини.

Для студентів вищих художніх навчальних закладів, дизайнерів та фахівців у галузі образотворчого мистецтва.


 

Сопко О.І.

Технологічні особливості видань та друкованої продукції: Методичне видання для занять з дисципліни "Технологія та матеріалознавство". Теоретичний та практичний матеріал. - Ужгород: Гражда, 2006.- 48 с.: іл.

У посібнику йдеться про загальні відомості друкарських процесів, дається методична рекомендація щодо вимог розробки проекту видання, макетування та застосування матеріалів поліграфічної продукції. Методичний посібник розрахований для проведення занять зі студентами І-ІІ курсів художніх закладів та учнями спеціалізованих шкіл, а також для працівників видавництв.


 

Пономаренко Н. С., Сопко О. І.

Методичні вказівки до виконання дипломних проектів освітньо-кваліфікаційних рівнів бакалавр і спеціаліст. Методичне видання для занять з дисципліни "Дипломне проектування". - Закарпат. худ. Ін.-т. — Ужгород: 2011. – 24 с.

У посібнику дається методична рекомендація щодо вимог розробки проектної частини, макетів та дипломної записки. А також для проведення занять і консультацій керівниками дипломної роботи, через послідовні етапи від опрацювання й викладу зібраного матеріалу до якісного практичного виконання дипломної роботи.   Рекомендується студентам і викладачам мистецьких закладів.


 

Пономаренко Н.С.

Пропедевтичний курс до дисципліни «Проектування». Спеціалізація «Графічний дизайн». – Ужгород: Гражда – ЗХІ, 2007. – с. 36.

Пропедевтичний курс до дисципліни «Проектування», спеціалізація «Графічний дизайн», складається з двох частин. Перша знайомить студентів з базовими поняттями взаємин чорного і білого на площині, просторовою виразністю літери як абстрагованої графічної форми, класифікацією видів шрифтів за В.А. Фаворським, з грамотним поєднанням шрифту та зображення в одній композиції. Друга – з методом графічної формалізації в художньо-творчому процесі, який допомагає знайти найбільш виразні, лаконічні та водночас місткі за змістом формалізовані графічні образи.


 

Пономаренко Н.С.

«Фірмовий стиль» - одна з базових тем дисципліни «Проектування» спеціалізації «Графічний дизайн», завданням якої є ознайомлення з природою і функціями означуваного явища, причинами його появи та еволюцією. Теоретичний курс теми дає знання про фактори творення фірмового стилю, його структуру та носіїв. Широко розглядаються поняття товарного знака, його основні етапи розвитку і види.

Практична частина теми охоплює проектування основних елементів фірмового стилю, представницької поліграфічної та рекламної продукції для обраної студентом організації, подає послідовність процесу художнього формотворення, пропонує схеми побудови логотипів.


 

Пономаренко Н.С.

Основною метою пропедевтичного навчання з дисципліни „Основи композиції” є розвиток у студентів художнього мислення, творчої уяви, фантазії, здатності до асоціації, виховання смаку, без яких неможлива творча діяльність художника. Такі завдання, як початкових навичок роботи з формою на площині, побудова уявлень та засоби композиції, композиційні прийоми, формують у студента гостроту зору, просторове мислення відчуття гармонії, пропорції, чуття матеріалу.

 

 
 

Історична галерея: Визначні діячі науки, культури, освіти, видатні постаті громадсько-по­лі­тичного та духовного життя Закарпаття / Упо­ряд­кування та підготовка біографічних довідок Йо­сипа Кобиля та Наталії Ребрик; Розробка ди­зай­ну карток Надії Пономаренко. – Шкільна се­рія. Випуск 5. – Ужгород: Ґражда, 1998. – У ком­п­лекті 13 портретів.

ISBN 966-7112-12-8

Комплект портретів та біографічних довідок про визначних діячів науки, культури, освіти та ви­датні постаті громадсько-політичного та ду­хо­в­­­­ного життя Закарпаття: Василина Божук-Ште­фу­ца (Миколая Божук), Августин Волошин, Ва­силь Ґренджа-Донський, Юлій Дрогобецький, Ти­­водар Легоцький, Федір Манайло, Олексій Пе­т­ров, Федір Потушняк, Іван Рознійчук (марко Ба­раболя), Іван Рошко (Іван Ірлявський), о. Сте­пан-Севастіян Сабол (Зореслав), Юлій Фірцак. 



 

 



 
   
 

Аттіла Коприва. Композиція та художній образ в живописі (Методичні вказівки до вивчення теорії та практичного курсу живопису. Частина 1.).

Живопис є важливою професійно-орієнтованою навчальною дисципліною, яка вивчає методи, прийоми, технічні та технологічні основи зображення форм, предметів, явищ та ін. за допомогою нанесення фарб на площину (папір, полотно, картон, дерево та ін.). Живопис тісно пов'язаний із такими важливими навчальними дисциплінами: рисунок, композиція, профмайстерність, проектування, технологія, кольорознавство та ін., які формують цілісну систему образотворчої грамоти і художньої освіти загалом.

Методичні вказівки з дисципліни живопис передбачені для студентів 1 курсу середніх спеціальних та вищих навчальних закладів художнього і художньо-педагогічного спрямування. У методичних вказівках надається загальна інформація про предмет живопису як явище, а також основні положення з теоретичних та практичних аспектів виконання натюрморту, пейзажу та живописного твору у цілому.

 

Аттіла Коприва. Народний костюм Закарпатських горян (до курсу «Історія мистецтва Закарпаття. Конспект лекцій).

Надбання культури минулого створює широкі можливості пошуку нових ідей для реалізації потреб сьогодення, зокрема появи одягу, який би підкреслював індивідуальність, гармонійно поєднував у собі, як естетичні, так і функціональні властивості, вносив у існуюче різноманіття костюмів особливу вишуканість та відображав національну спадщину рідної культури.

Конспект лекцій з дисципліни „Історія мистецтва на Закарпатті" передбаченої для студентів спеціальних та вищих навчальних закладів. У даному конспекті надається інформація про структуру, історичні та стилістичні особливості народного костюму закарпатських горян. Текст доповнено схемами та ілюстраціями.
 

Аттіла Коприва. Вишивка в народному костюмі угорців Закарпаття. Історія та художні особливості (до курсу «Історія мистецтва Закарпаття. Конспект лекцій).

"Одяг творить людину" - цьому прислів'ю в останнє століття надавали великого значення. У Середньовіччі були спеціально розроблені правила, що приписували, який одяг, прикраси, декоративні елементи повинні одягати різні верстви населення. Не тільки форми одягу, але і його кольорова гама у різних містах і районах різнилися. Дивлячись на одяг, можна було визначити національність та приналежність людини до того чи іншого соціального стану суспільства.

Конспект лекцій з дисципліни „Історія мистецтва Закарпаття" передбачений для студентів спеціальних та вищих навчальних закладів. У даному конспекті надається інформація про структуру, історичні та стилістичні особливості вишивки в народному костюмі закарпатських угорців. Текст доповнено ілюстраціями та архівними фото.
 

Н.Я. Дідик

Навчальний альбом-посібник «Основи композиції»

В альбомі – посібнику в доступній формі розповідається про основні закономірності побудови площинних та об’емно-просторових композицій, пояснюються закони та принципи створення композицій, їхні структури та засоби, подаються практичні рекомендації щодо їх засвоєння. Книжку проілюстровано значною кількістю репродукцій творів образотворчого мистецтва закарпатських художників, а також студентських робіт та світлин.

Для студентів художніх училиш, технікумів, коледжів, а також для учнів мистецьких шкіл.

 

Аліна Волощук. Мистецько-педагогічна система Золтана Баконія в контексті розвитку художньої освіти України та Закарпаття» (навчально-методичний комплекс зі спецкурсу).

Метою спецкурсу є: знайомство з теорією та практикою організації навчально-виховного процесу у позашкільній осві­ті; всебічне розкриття аспектів організації навчально-виховного процесу в системі позашкільної художньої освіти Золтана Баконія; формування у студентів умінь і навичок ефективного поєднання на практиці апробованих часом методик і педаго­гічних технологій навчання образотворчості з інноваційними.
 

Аліна Волощук. Рисунок. Методика викладання спец дисципліни.

Пропонована методична розробка є системою лекцій, що охоплюють перший змістовний модуль «Історія методів навчання образотворчого мистецтва» дисципліни «Методика викладання спецдисципліни» в Закарпатському художньому інституті. У цьому модулі розглядаються питання особливості методики навчання рисунку в різних історичних епохах: період від найдавніших часів, в середні віки, в епоху Відродження. Широкий матеріал присвячений методам викладання малюнку в ХУІ-ХІХ століттях, а також дається огляд історії зарубіжної мистецької педагогіки ХХ століття.
 Методичні вказівки до виконання практичних й індивідуальних завдань з дисципліни «Основи наукових досліджень» для студентів напрямів підготовки 6.020205 «Образотворче мистецтво»; 6.020207 «Дизайн»; 6.020208 «Декоративно-прикладне мистецтво» / Укладач: Дочинець Н.М. (рекомендовано до друку Вченою радою ЗХІ / протокол № 9 від 24.05.2011 р.). – Ужгород: ЗХІ, 2011. – 56 с.
 Методичні поради та програма вивчення курсу „Економічна теорія” для студентів напрямів підготовки 6.020205 «Образотворче мистецтво»; 6.020207 «Дизайн»; 6.020208 «Декоративно-прикладне мистецтво» / Укладачі: Кампо Г.М., Дочинець Н.М. (рекомендовано до друку Вченою радою ЗХІ / протокол №9 від 24.05.2011 р.). – Ужгород: ЗХІ, 2011. – 48 с.
 Методичні вказівки та програма вивчення курсу „Психологія реклами” для студентів напряму підготовки 6.020207 «Дизайн» / Укладач: Дочинець Н.М. (рекомендовано до друку Вченою радою ЗХІ / протокол №9 від 24.05.2011 р.) – Ужгород: ЗХІ, 2011. – 20 с.
 

Методичні поради та програма вивчення курсу „Маркетинг” для студентів напрямів підготовки 6.020205 «Образотворче мистецтво»; 6.020207 «Дизайн»; 6.020208 «Декоративно-прикладне мистецтво» / Укладач: Дочинець Н.М. (рекомендовано до друку Вченою радою ЗХІ / протокол №4 від 30.11.2011 р.). – Ужгород: ЗХІ, 2011. – 28 с.

 

Методичні вказівки до виконання індивідуальної роботи студентів з дисципліни «Основи підприємництва та менеджменту» по складанню бізнес-плану для студентів денної та заочної форм навчання напрямів підготовки 6.020205 «Образотворче мистецтво»; 6.020207 «Дизайн»; 6.020208 «Декоративно-прикладне мистецтво» / Укладачі: Дочинець Н.М., Кампо Г.М. (рекомендовано до друку Вченою радою ЗХІ / протокол №4 від 30.11.2011 р.).  – Ужгород: ЗХІ, 2011. – 24 с.

 Методичні поради та програма вивчення курсу „Промисловий маркетинг” для студентів денної форми навчання напряму підготовки 8.050107 «Економіка підприємства» / Укладач: Дочинець Н.М. (рекомендовано до друку Вченою радою УжНУ / протокол №12 від 30.12.2011 р.). – Ужгород: УжНУ, 2011. – 24 с.
 

В.В. Сливка

Навчально-методичний посібник «Однородинний житловий будинок» пропонує теоритичну та практичну частину для виконання курсових проектів для дисципліни «Проектування», освітньо-кваліфікаційного рівня бакалавр.

Теоретичний курс теми дає знання про функції та вимоги до проектування житла. Широко розглядаються типи однородиного  будинку, естетичні фактори, фунуціонально-просторова організація житла. Практична частина теми охоплює розробку та подачу проекту.

У посібнику дається методична рекомендація щодо вимог розробки проекту, макетування. 

 

Кіяк М.Ю.

Методичні вказівки та програма для самостійного вивчення дисципліни «Основи матеріалознавства»

Для студентів напряму підготовки 6.020205 «Образотворче мистецтво», 6.020207 «Дизайн» (Дизайн інтер’єру), 6.020208 «Декоративно прикладне мистецтво» / Укладач Кіяк М.Ю. ( рекомендовано  до друку вченою радою ЗХІ / протокол № 4 від 30.11.2011 р.) – Ужгород, ЗХІ, 2011. – 30с.

Кіяк М.Ю.

Методичні вказівки та програма вивчення курсу  «Авторське право»

Для студентів напряму підготовки 6.020205 «Образотворче мистецтво», 6.020207 «Дизайн», 6.020208 «Декоративно прикладне мистецтво» / Укладач Кіяк М.Ю. (рекомендовано  до друку вченою радою ЗХІ / протокол № 4 від 30.11.2011 р.) – Ужгород, ЗХІ, 2011. – 24с.

Кіяк М.Ю.

Методичні рекомендації та програма з навчальної дисципліни «Чинники успішного працевлаштування за фахом» для студентів освітньо-кваліфікаційного рівня «Спеціаліст» / Укладач Кіяк М.Ю. (рекомендовано  до друку вченою радою ЗХІ / протокол № 1 від 30.08.2012 р.) – Ужгород, ЗХІ, 2012. – 24с.
 

Гаврош О.І. 

Методичні рекомендації до самостійної роботи та практичних занять з «Культурології» для студентів мистецьких закладів

Методичні вказівки розроблено відповідно до діючих стандартів у викладанні курсу «Культурологія», згідно з якими особлива увага має приділятися проблемам суспільно-політичного життя країн світу та України й творчій діяльності. При вивченні культури західноєвропейського регіону більша увага приділяється виявленню закономірностей її розвитку і основних досягнень. Історія української культури більш цікава своєю неповторністю, національними особливостями, що має надзвичайне виховне значення у формуванні гордості і поваги до історичного минулого нашого народу.

Андялоші О. І.

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ТА ПРОГРАМА ВИВЧЕННЯ ДИСЦИПЛІНИ «ПРОЕКТУВАННЯ»

Методичні рекомендації та програма вивчення дисципліни «Про­­ектування» для студентів 4-го курсу напряму підготовки 6.020207 «Дизайн» (спеціалізація «Дизайн середовища»).

Кузьма Б.І.

ТИПОЛОГІЯ ОБ’ЄКТІВ ДИЗАЙНУ,ЛАНДШАФТУ ТА АРХІТЕКТУРИ

У пропонованому методичному виданні Борис Іванович Кузьма, заслужений художник України, доцент кафедри дизайну Закарпатського художнього інституту, дає методичний комплекс щодо викладання дисципліни «Типологія об’єктів дизайну, ландшафту та архітектури» для студентів спеціальності 7.02020701 «Дизайн середовища». Автор наголошує на змісті дисципліни, дає тематику лекційних і практичних занять, пропонує тестові завдання, комплексні контрольні роботи, а також питання для самоконтролю.

Видання розраховане на студентів та викладачів мистецьких вузів.

 

Кузьма Б. І.

Методичні вказівки ДО ВИКОНАННЯ КУРСОВОГО ПРОЕКТУ «ПРОЕКТ ІНДИВІДУАЛЬНОГО ЧОТИРИКІМНАТНОГО ЖИТЛОВОГО БУДИНКУ З БЛАГОУСТРОЄМ ТЕРИТОРІЇ» з дисципліни «Проектування» для студентів спеціальності 6.020207 «Дизайн середовища»

У пропонованому виданні Борис Кузьма, доцент кафедри дизайну Закар­патського художнього інституту, заслужений художник України, дає ме­тодичні вказівки до виконання курсового проекту «Проект індивідуально­го чотирикімнатного житлового будинку з благоустроєм території» з дис­ципліни «Проектування» для студентів спеціальності 6.020207 «Дизайн се­редовища». Автор переконаний, що індивідуальний житловий будинок – це складний організм, який потребує постійного догляду, грамотної експлу­атації. Це будівля, яка спроектова і побудована для постійного – щоден­но­го, круглорічного – проживання. Тільки за умов правильного обслуговуван­ня мож­ливо одержати справжнє комфортабельне, гармонійне і якісне жит­ло, яке б достойно витримувало погодно-кліматичні умови, властиві на­шим широ­там, а стіни і покрівля були б побудовані згідно з ДБНІП України. 

Метою пропонованої розробки є навчити студентів методично пра­вильно розробляти проектну документацію із благоустрою та озеленення ді­лянок індивідуальних житлових будинків, органічно вписувати архітектур­ні форми в середовище.

 

Корж-Радько Л. А.

МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ ДО ВИКОНАННЯ ДИПЛОМНИХ ПРОЕКТІВ ОСВІТНЬО-КВАЛІФІКАЦІЙНИХ РІВНІВ «БАКАЛАВР» І «СПЕЦІАЛІСТ»

У пропонованому виданні Людмила Корж-Радько, доцент ка­фед­ри образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва За­карпатського художнього інституту, заслужений художник Ук­ра­ї­ни, дає методичні вказівки до виконання дипломних робіт освітньо-кваліфікаційних рівнів «бакалавр» та «спеціаліст» для занять з дисципліни «Дипломне проектування» для студентів напрямку підготовки 0202 – «Мистецтво» (спеціальностей: 6.020205 та 7.02020501 «Образотворче мистецтво», спеціалізація «живопис»).

Корж-Радько Л. А.

Основні етапи роботи над портретом та півфігурою людини в живописі методичні вказівки до виконання практичних завдань з дисципліни «живопис»

 У пропонованому виданні Людмиа Корж-Радько, доцент ка­фед­ри образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва За­карпатського художнього інституту, заслужений художник Ук­ра­ї­ни, аналізує основні етапи роботи над портретом та пів­фі­гу­рою людини в жи­вописі. Видання є методичними вказівками до ви­конання практичних завдань з дисципліни «Живопис» для сту­ден­тів напрямку підготовки 0202 – «Мистецтво» (6.020205 «Об­ра­зо­творче мистецтво»).

Корж-Радько Л. А.

Основні етапи роботи над постановкою з фігурою людини в живописі методичні вказівки до виконання практичних завдань з дисципліни «живопис»

 У пропонованому виданні Людмила Корж-Радько, доцент ка­фед­ри образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва За­карпатського художнього інституту, заслужений художник Ук­ра­ї­ни, аналізує основні етапи роботи над постановками з фігурою людини в живописі. Видання є методичними вказівками до ви­конання практичних завдань з дисципліни «Живопис» для сту­ден­тів напрямку підготовки 0202 – «Мистецтво» (6.020205 «Об­ра­зо­творче мистецтво»).